به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

سلول درمانی و سلول بنیادی برای جوانسازی پوست

جلی وارتون (Wharton Jelly)

سلول بنیادی که در جلی وارتون یک ماده ژله‌ای است که در ناف جنینی وجود دارد و از ویسکوزیته بالایی برخوردار است. این ماده حاوی سلول‌های بنیادی مزانشیمیایی (mesenchymal stem cells) است که قابلیت تمایز به انواع سلول‌های مختلف پوستی را دارند.

سلول‌های بنیادی مزانشیمیایی (Mesenchymal Stem Cells)

سلول‌های بنیادی مزانشیمیایی سلول‌هایی هستند که در انسان وجود دارند و قابلیت تمایز به انواع سلول‌های مختلف را دارند. این سلول‌ها می‌توانند به سلول‌های خوشه‌های عضلانی، استخوانی، چربی و پوستی تبدیل شوند. درمان با سلول‌های بنیادی مزانشیمیایی می‌تواند به جوانسازی پوست کمک کند و در ترمیم زخم‌ها و حتی در درمان برخی از بیماری‌های پوستی مؤثر باشد.

فیبروبلاست‌های خودبخش (Autologous Fibroblasts)

فیبروبلاست‌های خودبخش سلول‌هایی هستند که از بافت بیمار استخراج می‌شوند و بعد از تکثیر در آزمایشگاه به عنوان درمانی برای جوانسازی پوست استفاده می‌شوند. این سلول‌ها قابلیت تولید کلاژن و الاستین را دارند که به حفظ سلامت و جوانی پوست کمک می‌کنند.

ملانوسیت‌های خودبخش (Autologous Melanocytes)

ملانوسیت‌های خودبخش سلول‌هایی هستند که مسئول تولید مصدر رنگی پوست یعنی ملانین هستند. در برخی از موارد، این سلول‌ها از بیمار دریافت شده و پس از تکثیر در آزمایشگاه، درمانی برای افرادی که با مشکلات رنگ‌پذیری پوست مواجه هستند، استفاده می‌شوند. این سلول‌ها می‌توانند بهبود رنگ و یکنواختی پوست را به ارمغان آورده و در درمان بیمارانی که به علت بیماری‌های پوستی مانند ویتیلیگو، پیگمانتاسیون غیرمعمول و یا سوختگی نقاطی از پوست خود را از دست داده‌اند موثر باشند.

کراتینوسیت‌های خودبخش (Autologous Keratinocytes)

کراتینوسیت‌های خودبخش سلول‌هایی هستند که مسئول تولید کراتین در پوست می‌باشند. این سلول‌ها از بیمار استخراج شده و پس از تکثیر در آزمایشگاه، به عنوان درمانی برای جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. کراتینوسیت‌های خودبخش می‌توانند در ترمیم زخم‌ها، درمان سوختگی‌های پوستی و حفظ سلامت پوست مؤثر باشند.

منبع

بیشتر بخوانید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *