به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

Vitiligo پیسی/ویتیلیگو

مقدمه

ویتیلیگو یک بیماری پوستی نادر است که باعث تولید لکه‌های سفید روی پوست می‌شود. این بیماری ناشناخته است و علت آن هنوز مشخص نیست، اما برخی عوامل موجود می‌توانند باعث آغاز یا تشدید آن شوند. در این صفحه، ما به بررسی علل بیماری ویتیلیگو و همچنین گزینه‌های درمانی مختلف آن، از جمله داروهای موضعی، دهانی، فوتوتراپی و درمان با سلول‌های بنیادی، با تمرکز بر روی ریکالرسل در ایران خواهیم پرداخت.
ویتلیکو با سلول بنیادی

علت‌ها:

علت دقیق بروز ویتیلیگو هنوز مشخص نشده است، اما تعدادی از عوامل زیر می‌توانند به آغاز یا تشدید این بیماری کمک کنند:
1. عوامل ژنتیکی: ویتیلیگو ممکن است به صورت خانوادگی انتقال یابد و به عوامل ژنتیکی مرتبط باشد.
2. اختلالات ایمنی: برخی نظریات نشان می‌دهد که ویتیلیگو ممکن است ناشی از اختلالات در سیستم ایمنی بدن باشد که باعث حمله به و سوختگی ملانوسیت‌ها می‌شود.
3. عوامل محیطی: برخی عوامل محیطی مانند استرس، آفتاب‌سوختگی شدید، ضربه‌های مکرر به پوست و موارد دیگر ممکن است به ظهور و تشدید ویتیلیگو کمک کنند.

درمان‌ها:

داروهای موضعی:

استفاده از کرم‌ها، پمادها و ژل‌های موضعی که مقدار کمی دارای ماده‌های ترقیت‌دهنده پوست (مانند کورتیکواستروئیدها) می‌باشند، می‌تواند برای تقویت رنگ پوست و کاهش لکه‌های سفید کمک کند.

 داروهای دهانی:

برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها، مودافینیل و تاکرولیموس را می‌توان به صورت خوراکی تجویز کرد. این داروها عملکرد سیستم ایمنی بدن را تغییر می‌دهند و می‌توانند در تضعیف حملات ایمنی بدن بر روی ملانوسیت‌ها تأثیر بگذارند.

درمان با سلول‌های بنیادی:

درمان با سلول‌های بنیادی، به عنوان یک روش جدید و تحقیقاتی برای درمان ویتیلیگو، در حال بررسی است. یکی از تکنیک‌های استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان ویتیلیگو، استفاده از ریکالرسل نامیده می‌شود. ریکالرسل، یک روش درمانی نوین است که از سلول‌های بنیادی برای بازسازی رنگ پوست استفاده می‌کند. این روش در کشور ایران نیز تحت عنوان “ریکالرسل” مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریکالرسل:

ریکالرسل یکی از روش‌های درمانی جدید برای ویتیلیگو است که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش شامل جمع‌آوری سلول‌های بنیادی از ناحیه‌های سالم پوست بیمار و پس از تکثیر و رشد آن‌ها در آزمایشگاه، انتقال آن‌ها به نواحی پوست مبتلا به ویتیلیگو است. سلول‌های بنیادی با توانایی تمایز به سلول‌های پیگمانتی، رنگ پوست را تقویت و لکه‌های سفید را کاهش می‌دهند.

ریکالرسل در ایران:

ریکالرسل در ایران به عنوان یک گزینه درمانی نوین برای ویتیلیگو در برخی مراکز درمانی و پزشکی موجود است. قبل از تصمیم‌گیری برای انجام این روش، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید و اطلاعات کاملی در مورد فرایند، مزایا، محدودیت‌ها و جزئیات دیگر مربوط به این روش دریافت کنید.

نتیجه:

ویتیلیگو یک بیماری پوستی نادر است که به لکه‌های سفید روی پوست منجر می‌شود. درمان این بیماری شامل استفاده از داروهای موضعی و دهانی، فوتوتراپی و درمان با سلول‌های بنیادی است. ریکالرسل، یک روش درمانی نوین با استفاده از سلول‌های رنگدانه خود بیمار است.

بیشتر بخوانید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *